Supersnelle gratis verzending vanaf € 49,-
Bestel nu, betaal na 30 dagen met Klarna
30 dagen bedenktijd
Nieuwe Producten.
0
0

Door Cor, 10 januari 2022

Wel of geen korting geven in je salon na Lock down?

5 tips voor de heropening van je beauty- of waxsalon

Tip 1 – Bereken de juiste behandelprijzen en lanceer enkel winstgevende behandelingen

Bij de lancering van een nieuwe behandeling in je salon of het opstarten van je salon kun je ervoor kiezen om een bijzonder aantrekkelijke prijs neer te zetten. Je wilt immers dat dat klanten hier gebruik van gaan maken. Maak dat een bewuste keuze want anders snij je jezelf in de vingers. Die nieuwe behandeling gaat je relatief minder opleveren of erger nog het kan je geld kosten.

Wij adviseren als richtlijn dat de nieuwe behandeling minstens alle kosten moet dekken die je maakt en liever nog wat meer winst oplevert dan de bestaande behandelingen. Soms heb je wat geduld nodig en zal het even duren voordat iedereen weet dat je deze nieuwe behandeling in je aanbod is opgenomen.

Hoe bereken ik de juiste behandelprijs?

Voor het berekenen van de juiste behandelprijzen kijk je niet alleen naar wat de kosten zijn voor de materialen en middelen die je gebruikt. Check ook je vaste lasten zoals huur en energie en bereken ook de jaarlijkse terugkerende kosten zoals verzekeringen en gemeentelijke heffingen. Hieronder laten we het stapsgewijs zien hoe je de behandelprijs uitrekent. Wij nemen als voorbeeld Benen waxen met stripwax.

Dit staat op je behandelmenu:  Benen waxen (ca 30 minuten)                     € 29,95

 

Hoe kom je tot de juiste kosten calculatie?

Vaste kosten

  • Wat zijn je vaste kosten voor de ruimte waarin je werkt: denk aan huur of rente en  aflossing, energiekosten, materiaalkosten, afschrijving meubilair.
  • Dit kun je delen door het aantal openingsdagen en uren die je werkt en geeft je de kosten per uur die je feitelijk moet doorberekenen in je behandeling

Voorbeeld

vaste kosten

per maand

Huur pand

 €  1.000,00

Energiekosten + Water

 €     100,00

Afschrijving meubilair, apparatuur

 €       50,00

Totaal

 € 1.150,00

Je neemt het aantal openingsdagen en het gemiddeld aantal betaalde behandeluren, dit geeft een totaal aantal uren per maand. Vervolgens deel je het totaalbedrag aan kosten door het aantal behandeluren per maand. Dit geeft de kosten per uur weer die je moet kunnen terugverdienen in je behandeling.

Voorbeeld 1:

Behandeluren per maand

aantal dagen

20

uur per dag

8

 uren totaal

160

  

kosten gemiddeld per uur

 kosten / uren

 €         7,19

Variabele indirecte kosten

Dat  zijn de kosten die je hebt die niet direct in verband staan met de behandeling zelf, denk aan kosten voor schoonmaak en onderhoud, accountant kosten en belastingen.

Variabele indirecte kosten

per maand

Telefoon

 €       40,00

Abonnementen, adverteren

 €     125,00

Internet

 €       30,00

Gemeentelijke lasten

 €       65,00

Accountant

 €       50,00

Verzekeringen, belasting

 €       60,00

afval, rioolreinigingsheffing etc.

 €       30,00

Totaal

 €    400,00

Om de kosten per behandeluur te berekenen kun je het totaal bedrag aan kosten delen door het aantal behandeluren. (voorbeeld 2)

Voorbeeld 2

Behandeluren per maand

aantal dagen

20

uur per dag

8

 uren totaal

160

  

kosten gemiddeld per uur

 kosten / uren

 €      2,50

Deze vaste kosten en de variabele directe kosten heb je dus altijd, ongeacht of er wel of geen klanten zijn in je salon om te kunnen behandelen.

 

Directe behandelkosten

Nu gaan we de kosten voor de behandeling berekenen. Denk daarbij aan je eigen inzet, eventuele personele kosten, productkosten en materiaalkosten die verbonden zijn aan de behandeling: Vergeet niet de tijd van voorbereiding, administratie, schoonmaak en onderhoud mee te berekenen. Onderstaande tabel is een voorbeeld, gebaseerd op het minimumloon met toeslagen zoals sociale premies en pensioen

Directe kosten behandeling

per maand

Behandelduur 0,5 uur

 €         6,62

voorbereiden, opruimen 0,25 uur

 €         3,31

Wax product

 €         0,40

Voor- en nabehandeling

 €         0,20

Disposable handdoek

 €         1,00

Disposable matrashoes

 €         1,95

Strips, 8 stuks

 €         0,20

Spatels, 4 stuks

 €         0,20

Totaal

 €       13,87

 

Totaalberekening

Nu we alle kosten inzichtelijk hebben gemaakt, kunnen we een totaalberekening maken.

Totaalberekening behandelprijs

  

vaste kosten

0,75 uur

 €     5,39

variabele indirecte kosten

0,75 uur

 €     1,88

Directe kosten behandeling

per maand

 €   13,87

 

Totaal kosten

 €   21,14

Winstmarge

15%

 €     3,17

 

Totaal kosten behandeling

 €   24,31

BTW

21%

 €     5,11

Verkoopprijs behandeling

 €   29,41

Dit staat op je behandelmenu:  Benen waxen (ca 30 minuten)                     € 29,95.

Deze behandelprijs is voldoende om in dit geval de kosten te dekken en een stukje winst te maken.

 

TIP2  – Geen korting geven op je behandelingen

Nu je ziet wat de kosten per behandeling zijn, begrijp je ook dat korting geven een lastig onderwerp is. We laten het nog even zien aan de hand van de eerder gemaakt berekening:

Dit staat op je behandelmenu:  Benen waxen (ca 30 minuten)                     € 29,95.

Stel je geeft korting van 10% dan is jouw winst direct verdampt, zoals je kunt zien in voorbeeld 3

Voorbeeld 3

Behandelprijs

incl BTW

 €   29,95

korting 10%

 

 €    -3,00

 

totaal

 €   26,96

 

BTW

 €    -5,66

  

 €   21,29

Directe kosten behandeling

per maand

 €  -21,14

 

winst

 €     0,16

Geef je meer korting bijvoorbeeld 20%, dan leidt jezelf verlies, zoals weergegeven in voorbeeld 4, dit kost jou dus geld.

 

Voorbeeld 4

 

Behandelprijs

incl BTW

 

 €   29,95

korting 20%

 

 

 €    -5,99

 

totaal

 

 €   23,96

 

BTW

 

 €    -5,03

  

 

 €   18,93

Directe kosten behandeling

 

 

 €  -21,14

 

Verlies

 

 €    -2,21

 

Je wil toch geen klant die jou geld kosten? Of wel?

Ons advies: Begin er dus niet aan, doe het hooguit bij een eerste behandeling en vertel het er dan direct bij. Als je het voor die ene vriend of vriendin doet, moet je het ook voor de andere doen. Je kunt het namelijk nooit goed doen, je krijgt er bovendien weinig waardering voor en het kost je uiteindelijk veel geld en tijd en je kunt niet meer terug, men is aan de korting gewend.

 

Kortom, vraag op basis van je calculatie aan iedereen dezelfde eerlijke prijs voor de behandeling.

 

 

Tip 3. Wees trots op jezelf en jouw behandelingen

We zien veel salons komen en ook weer sluiten. Vaak rekenen zij zeer lage prijzen voor hun behandelingen. Met een te lage prijsstelling kun je als salon niet bestaan, dan wordt het een leuke hobby. Maar hobbies kosten geld en vaak veel geld. Dan is het hebben en runnen van een salon snel minder leuk.

Jij Bent de professional en Jij weet dat jouw klant de aandacht krijgen die ze verdienen. Kwaliteit staat voorop bij jouw behandelingen en in de salon waarin je dat verzorgt. Je heb de kosten berekend en gezien wat je nodig hebt om enigszins winst te kunnen maken. Met die winst kun je verder uitbreiden, waardoor je kunt groeien. Blijf daarom achter jouw prijsbeleid staan. Wanneer je opeens behandelingen gaat aanbieden voor een lagere prijs dan zullen klanten denken: “O, die heeft zeker te weinig te doen” of “zal de behandeling dan wel goed zijn?”  Uiteraard zijn er altijd koopjesjagers, maar die zie je dan ook snel verdwijnen. Korting zorgt dus voor afbreuk van de waarde van jouw behandelaanbod en jouw salon.

 

Tip 4. Klantenbinding: Spaardeal voor je vaste en terugkerende klanten

Wij geven je twee ideeën mee: Afstreepkaart voor Body Waxing en Body Sugaring behandelingen en de stempelkaart.

Wij hebben altijd succes gehad met de Wax en Sugarkaart. De klant koopt deze waardekaart voorafgaand aan de behandelingen en betaald een vast bedrag. De wax- en Sugarkaart heeft bijvoorbeeld een waarde van bijvoorbeeld 100 Euro en die verkoop je vooraf aan de klant voor 90 Euro. Bij iedere behandeling streep je het bedrag af dat is besteed aan de wax of Sugarbehandeling.

Voor jou geeft dit een zekerheid dat deze klant blijft terugkeren en je klant begrijpt dan dat hij of zij korting heeft gekregen omdat het gaat om een bulk afname en een betaling vooraf. Bij een enkele afname zonder kaart kan je dan nog gewoon het normale tarief rekenen.

Beloon vaste klanten met een spaardeal: Een gratis product of korting op een volgende behandeling. Je kunt een stempelkaart gebruiken, waarbij je een bezoek of besteed bedrag omzet in een stempel. Bij een volledig afgestempelde kaart kan men die dan inwisselen voor een korting op de behandeling of een product.

 

Tip 5. Start veilig in je salon: Maak het je klant comfortabel

Binnenkort gaan ook in Nederland de salons weer open. Laat zien hoe veilig jouw salon is. Vertel je twijfelende klant welke voorzorgsmaatregelen je hebt genomen om het zo aangenaam mogelijk te maken. Start nu alvast met de voorbereiding:

  • Stuur strak bijvoorbeeld een e-mail of App dat je binnenkort weer open gaat.
  • Plaats een stukje over jouw salon in de lokale krant (is meestal gratis).
  • Bel je vaste klanten op om aan te geven dat je ze mist.
  • Bel zodra de heropeningdatum bekend is je klanten op om alvast een afspraak met ze in te plannen.
  • Stuur een kaartje naar je klanten om aan te geven dat ze dadelijk zeer welkom zijn.
  • Zorg voor een veilige omgeving, daar stellen veel klanten prijs op.
  • Geef aan welke maatregelen je hanteert in je salon bij de heropening.
  • Beschermingsmaatregelen worden vooral door de oudere doelgroep sterk gewaardeerd.
  • Vraag enkele weken na de heropening, waarom ze nog niet zijn geweest en wat je daaraan. zou kunnen doen? Bedenk ook zelf wat je daaraan kunt doen.
  • Zorg dat je salon in orde is voor de heropening.

 

 

Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies en ons privacybeleid »