... ...

Duurzaamheid


Hoe staat uw salon ervoor?
Groen en Duurzaam Ondernemen, kan ook uw winst verhogen.

Kwaliteit, duurzaam en betaalbaar.
Harswinkel heeft merken die extra bijdragen aan een beter milieu: RICA Cosmetics, Albanovesa, Holiday en Roial .

Holiday
Holiday heeft als beleid producten te produceren die niet giftig zijn, niet irriterend zijn,. Dit heeft geleid tot bijzonder delicatie allergeenvrije producten welle dierproefvrij zijn getest. De eliminatie van alle kleurstoffen uit hun olie lijn (zowel massage en after-waxen behandelingsoliën) is een "natuurlijke keuze".. De gel harsen bevatten geen aardolie producten en zijn 100% plantaardig.


Duurzaamheid in uw Salon
U kunt zelf ook bijdragen om het ontharen met hars zo milieuvriendelijk als mogelijk te laten verlopen in uw salon.
Enkele duurzaamheidstips die u kunt delen met uw clienten!
- Gebruik onze hars in cans.
- De hars kunt u volledig opgebruiken en het blik kan worden gerecycled.
- U kunt kiezen voor houten harsspatels, welke volledig recyclebaar zijn.
- Onze non woven Harsstrips kunt u aan beide zijden gebruiken.
- Gebruik een van onze harsolien om de materialen simpel te reinigen (in plaats van agressieve reinigingsproducten).
- Plan uw harsbehandelingen achter elkaar opdat u niet telkens opnieuw de hars hoeft te verwarmen (bespaart ook energie).
- Gebruik hars in harsrollers zodat het verbruik van grondstoffen wordt verminderd*) *)
Er bestaat verschil van mening in de duurzaamheidsdiscussie over het gebruik van hars in blik of harsrollers. Kunststof wordt op steeds meer plaatsen wordt ingezameld voor recycling, de harsroller zorgt er juist voor dat je minder hars gebruikt en dus minder aanslag heeft op het gebruik van grondstoffen en helpt daarmee het milieu.


Superieure kwaliteit
Duurzame ontharingsproducten zijn kwalitatief net zo goed of zelfs beter dan het reguliere aanbod.


Promoot uw duurzaamheid, uw klant staat er voor open!

Maakt u het verschil in de markt?
Uit onderzoek is gebleken dat consumenten voorkeur geven aan bedrijven die duurzaam werken, dit gaat ten koste van bedrijven die dat niet doen. Dit geldt ook voor schoonheidssalons en welness centra. Hoe groener uw salon is, des te beter onderscheidt u zich van uw collega’s in uw omgeving.

Hoe duurzaam is mijn klant?
Een groene salon, dat ben je niet zo maar. Dat geldt ook het gedrag van de consument. Uit mijn onderzoek in 2008 bleek dat de consument kan worden aangespoord, worden geprikkeld en daarmee gemotiveerd om een groene consument te worden.

Straffen of belonen
In grote lijnen gezien kun je de prikkeling naar de consument op twee manieren doen, door ongewenst gedrag te bestraffen of door gewenst gedrag te belonen.
Je kunt het niet duurzame gedrag van de consument bestraffen, bijvoorbeeld zoals de overheid de "slurptax" invoerde voor auto’s die het milieu extra belasten. Daarmee werd die consument negatief geprikkeld en gedwongen extra te betalen voor zijn niet duurzame gedrag of een duurzamere keuze te maken: een zuinige auto. Nu wordt ook de gloeilamp verbannen.

Je kunt diezelfde consument ook belonen voor “groen” gedrag. Door dezelfde overheid is bijvoorbeeld de bijtelling voor zakelijk gebruik van kleinere zuinige of electrisch aangedreven auto’s verlaagd. Dit is een positieve prikkeling, waardoor men massaal koos voor andere merken en overging tot aanschaf van kleinere auto’s.
U zult begrijpen dat positieve prikkelingen bijdragen aan consumptie, deze prikkelingen stimuleren de motivatie tot aanschaf van diensten of goederen.
Je zult als bedrijf maar net zo een duurzame zuinige auto op de markt hebben gebracht, dan ben je verzekerd van een goede toekomst.
De verkoop van de sterk vervuilende "stadstractor" is nagenoeg tot stilstand gekomen. Kijk naar het effect in de autobranche. Veel bedrijven hielden het hoofd nauwelijks boven water. Het effect van deze verandering was eind 2007 blijkbaar nog niet voorzien. De verandering ontwikkelde zich mede door de economische crisis ongelooflijk snel.

Hoe duurzaam is uw bedrijf?
Wacht u tot de overheid met een negatieve prikkeling ingrijpt of werkt u aan de positieve prikkelingen en duurzame ontwikkeling van uw bedrijf? Gaat u wachten tot uw collega het oppakt of doet u het nu? Veel partijen wachten tot de overheid met maatregelen komt, dus juist nu kunt u zich onderscheiden van collega’s in de markt.
Wij zijn een jaar geleden gestart met ons bedrijf en hebben geen spijt van onze keuze. Met focus op duurzaamheid is de keuze van onze merken tot stand gekomen. De merken die wij distribueren en verkopen, hebben er mede voor gezorgd dat onze groei in een stroomversnelling is gekomen.

Hoe kunt u te werk gaan? Gebruik de positieve prikkel!
In mijn onderzoek van 2008 constateerde ik verbanden tussen duurzaamheid en het gedrag van de consument. Ik onderzocht welke theorieën daaraan ten grondslag liggen. Dit om te begrijpen welke concepten positief bijdragen en het gedrag van de consument beïnvloeden. Wij constateerden dat enkel de positieve prikkeling motiveert en negatieve prikkelingen niet aanzetten te consumeren.

Wat motiveert en wat niet?
Daarover kunnen wij uw bedrijf ook specifiek adviseren. Uw consument heeft een aantal verborgen voorwaarden, die al dan niet bijdragen aan zijn of haar motivatie, om een groene consument te worden.
De belangrijkste zijn:
- Beschikbaarheid
- Kwaliteit
- Prijs

Uit onderzoek*) is gebleken dat slechts een deel van de consumenten bereid is om meer te betalen voor duurzame producten. Deze groep consumenten vindt duurzaamheid uit zichzelf al belangrijk. Voorwaarde is voor deze groep dat het product waarde toevoegt aan het persoonlijke gevoel van duurzaam leven.
  • De massa consument stapt massaal over op duurzame producten en/of diensten wanneer deze qua beschikbaarheid, prijsstelling en kwaliteit minimaal gelijk of beter zijn dan de regulier verkrijgbare producten. Dan vervallen namelijk alle argumenten om het overstappen naar duurzaam uit te stellen. Een goed voorbeeld daarvan is groene energie. Daarmee zie je dat je als consument dus nagenoeg geen extra moeite hoeft te doen, om op duurzame energie over te stappen. De beschikbaarheid is er via de bestaande leidingen, je hoeft als consument geen andere energieleiding naar je huis aan te brengen. De kwaliteit van de energie is gelijk, er is geen kwaliteitsverschil tussen groene of grijze stroom. Tot slot is de prijs voor groene of grijze energie gelijk.

Dit concept voldoet aan de voorwaarden en zal dus algemeen worden geaccepteerd.


*) C. Spierenburg / naar het onderzoek belevenissen in duurzaamheid, 2008.